Woon je in een sociale huurwoning? Dan betaal je naast de kale huur meestal ook servicekosten. Servicekosten zijn kosten voor bijvoorbeeld schoonmaak, tuinonderhoud, gemeenschappelijke elektrakosten, de lift of een huismeester.
Servicekosten en stookkosten zijn niet hetzelfde. Lees meer over stookkosten.
Elke maand betaal je servicekosten. Servicekosten zijn kosten die we maken voor het onderhouden van algemene ruimten. Maar ook voor bijvoorbeeld energie of warmte in de algemene ruimte. Zoals de hal, gangen of het trappenhuis. Ook water, tuinonderhoud, schoonmaak, glasverzekering en ontstoppingsdienst vallen hieronder.
Wij doen er alles aan om de servicekosten zo laag mogelijk te houden. Door energie zo voordelig mogelijk in te kopen en jaarlijks een vast tarief af te spreken. Toch kunnen wij niet altijd tegenhouden dat de servicekosten stijgen. Lees meer wat wij doen en wat je zelf kan doen aan een hoge energierekening.
BetalingsregelingHeb je problemen met de betaling? Dan kunnen we samen kijken naar een betalingsregeling. In Mijn Alliantie kun je een betalingsregeling afspreken. Of neem contact op met de klantenservice.
Tijdens de energiecrisis zijn de prijzen voor het inkopen van energie enorm gestegen. Samen met andere woningcorporaties kopen wij energie in tegen een lage prijs. Maar omdat we veel energie nodig hebben, moeten we deze ruim van tevoren inkopen. Voor 2022 kochten we al in 2021 energie in, waardoor u toen minder merkte van de energiecrisis. Voor 2023 moesten we energie inkopen in 2022 en 2023, toen de prijzen veel hoger waren.
Ook de energiebelasting en netbeheerkosten zijn in 2023 flink gestegen. Deze kosten zijn 2 tot 3 keer hoger dan in vorige jaren en soms zelfs 4 keer hoger. Over al deze kosten wordt nu ook 21% btw berekend. Dat was eerder 9%. Dit zorgt ervoor dat de stroomkosten in 2023 veel hoger waren dan in vorige jaren.
Iedere maand betaal je servicekosten. Dit is een voorschot en betekent dat je vooraf een bedrag betaalt. Ieder jaar kan het voorschot servicekosten veranderen. In april van ieder jaar krijg je een mail over de huuraanpassing. Hierin staat ook wat de hoogte van de servicekosten wordt. Aan het begin van het volgende jaar kijken we welke kosten echt zijn gemaakt.
Wij sturen 1 keer per jaar een eindafrekening voor de servicekosten. Dit doen we voor 1 december. Hierin lees je wat het afgelopen jaar de werkelijke kosten waren. Zijn deze kosten hoger dan wat je vooraf hebt betaald? Dan moet je bijbetalen. Door de hoge energieprijzen is de kans groot dat de eindafrekening in 2024 hoger is dan anders.
Het kan zijn dat je moet bijbetalen. Dit gaat niet via automatische incasso. Er zijn meerdere manieren waarop je kan betalen:
Moet jij veel bijbetalen? En heb je problemen met de betaling? Dan kunnen we samen kijken naar een betalingsregeling. In Mijn Alliantie kun je een betalingsregeling afspreken. Of neem contact op met de klantenservice.
Je kan je voorschotbedrag aanpassen als je een individuele elektrameter of warmtemeter hebt. Via het contactformulier kun je een aanvraag doen tot het verhogen van het voorschot servicekosten. Wil je je voorschot verlagen, dan kijken wij wat we voor je kunnen doen.
Administratiekosten zijn kosten voor onze administratieve handelingen om tot de juiste servicekostenafrekening te komen. Het maakt daarbij niet uit hoelang je in de woning hebt gewoond. Administratiekosten zijn minimaal € 7,50.
Het kan dat je niet meer op een adres woont en toch een afrekening servicekosten krijgt voor die woning. Als je bijvoorbeeld een woning verlaat op 1 februari, dan ontvang je een afrekening voor de periode in het afgelopen jaar dat je in die woning woonde.
Als je geld terugkrijgt, betalen we dit binnen twee weken nadat je de afrekening servicekosten hebt gekregen. Heb je een betalingsachterstand? Dan wordt het bedrag dat je terugkrijgt, verrekend met je achterstand.
Ben je het niet eens met je afrekening servicekosten. Vul het contactformulier in en vul zo duidelijk en compleet mogelijk in waar je het niet mee eens bent.
Betaal je nu via automatische incasso? Vul een nieuwe machtiging voor automatische incasso in.
Betaal je nu via de link in de mail die je van ons kreeg? Dan hebben wij een kopie van je bankpas nodig als je je rekeningnummer wilt wijzigen. Stuur een kopie mee via ons contactformulier. Alleen je naam en rekeningnummer moeten zichtbaar zijn op de pas. Je gegevens worden binnen 3 werkdagen verwerkt.