Huurder aan het woord
31-3-2025

‘Vanaf nu zet ik het rooster in de douche altijd open’

Elmira is blij met haar sociale huurwoning in de Uiterwaardenstraat in Amsterdam. Alleen die zwarte plekken in de badkamer zagen er vies uit. En wat ze ook deed, ze kreeg het niet schoon. Toen opzichter Jesse Lakeman van ons nieuwe vocht- en schimmelteam langskwam, wist hij het meteen: schimmel.

“Het was echt heel vies in de douche”, vertelt Elmira in haar gezellige, lichte woning op de 1e etage. ‘Ik heb van alles geprobeerd. Met hele agressieve schoonmaakmiddelen. Maar steeds kwam de schimmel weer terug. Dat was niet hygiënisch.”

Niet de enige

“Elmira is niet de enige die last heeft van vocht en schimmel in de woning”, zegt Bewonersbegeleider Dave van Amstel van het vocht- en schimmelteam. “We denken dat 1 op de 5 huurders hier last van heeft. Soms komt dat door een technisch probleem, maar vaker heeft het te maken met de gewoontes van bewoners. Mensen houden bijvoorbeeld de ramen dicht om energiekosten te besparen. Terwijl je juist moet ventileren, ook in de winter.”

Vocht moet weg

In de douche zit een rooster dat open en dicht kan. Elmira vertelt dat ze het rooster dicht had gedaan, nadat er een beestje door naar binnen was gekomen. “Ik wilde dat niet in huis, dus ik heb het rooster dichtgetrokken. Dave vertelde dat het rooster juist open moet als je gaat douchen. Dan kan het vocht weg. Als het vocht in de badkamer blijft, gaat het op de muren zitten en krijg je zwarte vlekken.”

Het vocht en schimmelteam overhandigt eerste pakket aan huurder

Met een zwaar hart

“Dave vertelde ook dat je schimmelplekjes meteen weg moet halen met soda en warm water. Ik kreeg een pakketje van hem met een wisser, doek, spray, soda en een vochtmeter. Daarmee kan ik precies zien of er teveel vocht in huis is. En als dat zo is, zet ik de ramen open om lekker te ventileren.”

Ongezond

“Gelukkig heeft Elmira het op tijd gemeld”, zegt Dave. “Vocht in huis is ongezond. Het is slecht voor de luchtwegen. Zeker voor mensen met astma of allergieën.”

Ze reageren snel

“Ik ben heel blij met de Alliantie”, zegt Elmira tot slot. “Ze reageren altijd snel. En persoonlijk. Ook als er iets kleins gerepareerd moet worden. Ik hoor van vriendinnen dat dit bij andere corporaties soms niet zo is.” In haar badkamer is alles weer keurig schoongemaakt en opnieuw geschilderd. “Vanaf nu zet ik het rooster altijd open als ik ga douchen.”

Vocht- en schimmelteam

Het nieuwe vocht- en schimmelteam van de Alliantie bestaat uit 2 Opzichters, 3 Bewonersbegeleiders en een persoon in de backoffice. Zij bellen onze bewoners op en vragen of ze last van schimmel hebben. Ze komen langs en geven tips die helpen om vocht en schimmel in de woning te voorkomen.