Als je het niet eens bent met de afhandeling van de klacht door de klachtencoördinator, dan kun je terecht bij een klachtencommissie.
De klachtencommissie is onafhankelijk en heeft een eigen reglement. De commissie bestaat uit 5 leden die niet bij de Alliantie werken:
Wil je een klacht indienen bij de klachtencommissie? Dat kan zo:
Het is belangrijk om duidelijk te omschrijven wat precies jouw klacht is. Stuur als dat nodig is e-mails, brieven of andere bewijsstukken mee.
De klachtencommissie beoordeelt eerst of jouw klacht door de klachtencommissie kan worden behandeld. De regels hiervoor staan in het reglement. Deze beslissing krijg je binnen 14 dagen.
Als de klachtencommissie jouw klacht behandelt, wordt de Alliantie daarna gevraagd om op de klacht te reageren. En je wordt uitgenodigd voor een hoorzitting. Daarbij is ook de betrokken medewerker van de Alliantie aanwezig. Op de hoorzitting wordt de klacht besproken.
Soms wordt er op de hoorzitting alsnog een oplossing gevonden. Als dat niet zo is, dan schrijft de klachtencommissie binnen 3 weken een advies over de klacht. De directie van de Alliantie neemt daarna binnen een maand een beslissing over het advies.